Kjære Change

skjermdumpUndertøyskjeden «Change» har laget en serie små videosnutter med kvinnelige bloggere som snakker om kroppspress. Kjære Change. Skal dere lage en video om kroppspress må dere vite hva kroppspress er.

 
Kroppspress er det stadige forventningspresset om hvordan vi skal se ut, både i kropp og utseende. Vi blir til daglig omgitt av bildet av den «perfekte» kroppen i reklame, bilder på instagram og holdninger i medier, og disse smitter over på oss som enkeltindivider. Når vi har sett noe mange nok ganger, er det dette som blir normalen. Alt annet faller utenfor, og blir “annerledes”. Her ligger også noe av det jeg mener er problematisk med Change sin siste kampanje, men mer om det senere.
Vi lever i et samfunn der kvinner opererer kjønnsleppene av kosmetiske grunner, vi sammenligner oss med photoshop og hvor det å være «pen» gir både sosial status og sosial makt. Vi lærer opp barna våre, og da spesielt døtrene våre, at det å være pen er viktig, og at det er verre å være tjukk enn slem.

Som en motvekt til dette, startet «body positivism», eller på norsk, kroppspositivisme. Dette handler ikke om fat aceptance, og det er heller ikke dit jeg vil med dette innlegget. Det handler heller ikke om at tynne er bedre enn tjukke, eller at «ekte kvinner har kurver». Kroppspositivisme handler om at alle kropper er like mye verdt, uavhengig av hvordan de ser ut, og om å ha en psykisk god helse direkte knyttet til eget selvbilde.

Halvhjertet forsøk

Det er et stadig økende press om hvordan vi skal se ut, og de som faller utenfor denne malen jobber intenst for å komme innenfor. Jeg vet godt hva jeg snakker om. Selv har jeg hatt bulimi og selvmordstanker, har blitt mobbet og er oppfordret til å ta mitt eget liv – alt fordi jeg ikke har fylt de forventningene som er satt.

De siste årene har jeg derfor viet til å holde foredrag og å skrive kronikker om kroppspress, og kroppspositivisme. Jeg ønsker å være med å skape en motvekt til det forvrengte bildet av kvinnekroppen, og stadig flere kaster seg på. Derfor ble jeg glad da undertøysgiganten Change heiv seg på bølgen. Jeg hadde troen på at kampanje kunne være et positivt innslag i kroppsdebatten. Dessverre viste det seg i bunn og grunn bare å være nok en reklame som viser halvnakne damer som selger produkter, mens de trigger den dårlige selvtilliten din.

Videoene (som du kan se her) viser altså fem bloggere som forteller om kroppspresset de har opplevd. I utgangspunktet er dette fine videoer med et godt budskap, for damene har åpenbart viktige ting å si. Men når man ser nærmere på det, er det her fem relativt like kvinner, med hva som er tilnærmet idealkropper. Og det er det ikke noe feil med – idelakropper er like fine kropper som noe annet – det er det sykelige jaget etter å oppnå den jeg vil til livs. Dessuten – noen særlig variasjon er det ikke, selv om Change mener noe annet. Og når det er sagt – jeg vil ikke tro det er noe problem å få tak i modeller i ulike størrelser. Vi har for eksempel plus size modeller her i landet som også blogger.

Det er ikke bare det at jeg ønsker meg en større dame – jeg ønsker meg også en veldig tynn, en med kort hår, en med krøller, en med fregner, fødselsmerker, ulike hudfarger, kanskje en kortvokst og gjerne en transperson. Først da har man vist et skikkelig mangfold, og først da kan jeg ta kampanjen på alvor. For å kunne være et positivt bidrag i denne debatten, må man våge å skille seg ut, og ikke safe, sånn som det er gjort der.

Først da tror jeg også Change ville nådd ut med det de i utgangspunktet ønsker – å selge undertøy til en større brukergruppe, fordi man med det føler at de bryr seg.

At Change ønsker å selge produkter er absolutt innafor, men hvis det er det eneste de vil – vær nå ærlig å kall en spade for en spade. En sopp blir ikke en ost bare fordi du pakker den inn i folie og setter en merkelapp på. Den smaker fortsatt sopp.

Kroppspress rammer alle

For å få det på det rene. At kvinner i alle størrelser, former og fasonger kan slite med dårlig selvbilde, finnes det ingen tvil om. At damene i filmsnuttene til Change også kan ha komplekser – selvfølgelig. Og det er ikke disse bloggerne jeg kritiserer. Om noe skal de ha ros for å stå frem og snakke om kroppskomplekser. Det skaper åpenhet, og setter fokus på noe viktig, og jeg vet godt hvor mye det koster rent personlig og mentalt å åpne seg på den måten. Deres meninger, tanker og holdninger er ikke mindre verdt fordi de er tynne og pene. De er minst like viktige, og setter dessuten fokus på noe som ofte blir glemt – nemlig at også de man anser som idelkvinnen har komplekser (vi lever som sagt i et drittsamfunn).
Jeg kritiserer derimot Change og reklamebyrået de har hyret inn, som mener minstekravet for å vise mangfold, er høyde og ulik variasjon av store pupper. Argumentet om at noen er mødre holder ikke. Jeg som kunde kan ikke gjette meg frem til hvem som har barn og ikke. Noen av de bruker kanskje også linser, uten at jeg kan se det. Det er dessverre ikke å vise mangfold.

Det er så mye de her kunne gjort for å vise at alle kropper og, hva jeg tror er i Changes interesse, alle pupper, er like fine, men Change gjemmer seg bak påstanden om at de ikke fikk tak i noen andre, og at de viser mangfold ved å vise pupper fra størrelse 65 D til 80 DD/F. Om du er svoren Russ Meyer fan, er det kanskje en viss variasjon i å se pupper fra 65 D til 80 DD/F, men utover det skal det et trent øye til for å se noen særlig forskjell. Hvor er AA-puppene, for eksempel? Eller de som er 105 rundt?

«Må man ha et stygt ansikt for å kjenne kroppspress?»

Flere har reagert på videoene, men istedenfor å legge seg flat, eller gi en ordentlig forklaring har Change valgt å svare følgende: «Må man ha stor mage, stygt ansikt og uren hud for å kjenne på kroppspresset? Ne! Vi ønsker med vårt budskap og fronte at alle kan kjenne på det å ha dårlig selvbilde, uavhengig av hvordan man ser ut.» Denne uttalelsen finner du i denne tråden

Jeg lurer veldig på hva Change anser som et stygt ansikt. Er ikke budskapet i denne kampanjen at alle er vakre? Blir ikke dette da å skyte seg selv i foten, og delvis innrømme at man har plukket ut vakre mennesker, på bakgrunn av at de er vakre, for å selge blondeundertøy? Undergraver man ikke da alt man har sagt ellers i kampanjen?

Det Change egentlig sier er at pene mennesker også kjenner på kroppspress. Igjen – helt greit, og viktig å få frem, men vær nå ærlig på at det er det egentlig er det reklamen handler om. Det, og å selge blonder.

En annen påstand jeg ønsker å sette fokus på, er at Change mener man ikke trenger å elske kroppen, så lenge man aksepterer den. Å si at det holder å akseptere, er som å si at man kan holde ut at man ikke har gulv, fordi man tross alt har tak over hodet, eller holde ut i et kjipt forhold fordi du aksepterer den du er sammen med, selv om du ikke elsker vedkommende. Det er et hus jeg hadde flyttet fra, og en mann jeg hadde dumpet. Kroppen lever du med hver dag – er det ikke da naturlig at du skal lære å elske den? Og burde ikke det være hovedmålet, og det vi skal oppfordre unge mennesker til nå i dag?

Jeg utforder derfor Change til å lage en ny reklame, med kvinnen i gata og alle hennes usminkede skavanker. Først da har dere vist hva at dere skjønner hva kroppspress og kroppspositivisme handler om, og først da vil dere fremstå som troverdige.

Selv kommer jeg til å kjøpe min neste BH kjøpt på KappAhl.

Advertisements

One Comment Add yours

  1. Vilde says:

    Jeg finner alltid nydelige BHer som passer på KappAhl, men aldri på Change. Det jeg fikk servert der en gang var bare… æsj. Jeg vil være sexy likevel om jeg bruker en stor BH, rett og slett, og det gir KappAhl meg! Change skuffer likevel enda mer med denne reklamen, og spesielt hvordan de har forsvart den. Rett og slett ubehagelig lite forståelse der i heimen, som vi sier på Sunnmøre. 😉 Jeg tror det er Sunnmøre only, anyways… 😛

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s