Dag 32: Jeg blir nok lykkelig, bare…

on

lykkelig

En helt vanlig og kjip tankegang er at “alt blir bedre, bare jeg…” og at “bare jeg blir…”, så blir man lykkelig. Jeg har vært der, og det er bare tull.

Jeg har tenkt at alt blir bedre, og at jeg kom til å bli lykkelig bare jeg blir slankere. Så jeg begynte å stikke fingeren i halsen, jogget om natta og kastet matpakka mamma sendt4e med meg, i håp om at jeg skulle bli tynn, lykkelig og akseptert.

Men jeg ble jo ikke det.

Jeg ble ikke lykkeligere fordi jeg gikk ned, enkelt og greit fordi det psykiske ikke var på plass. Det jeg egentlig drev med var selvskading, og å trykke meg selv lengre ned i søla.

Nå, når jeg har det bra med meg selv og har det mentale på plass, har jeg også skjønt at kroppen ikke definerer meg. Om man er misfornøyd tror jeg man må falle på plass mentalt før man gjør endringene. Om du går opp eller ned i vekt vil kompleksene (i mange tilfeller) fortsatt være der, og flyttes over på noe annt. Det blir en ond sirkel. Sånn var det ihvertfall for meg, og min historie er ikke unik, så jeg vil tro det gjelder for ganske mange andre også.

Så – lær å elske deg selv, og vit at du har mange som både er glad i deg, heier på deg og som ser opp til deg!

Og – gladnyhet. En tenåring i fin kjole, ble sammenlignet med en ostekake, så nå sammenligner alle andre seg med en ostekake også.

cheescake

Leave a Reply

