Kroppsmyter – oppsummering av den siste uken

on

IMG_20160607_113454Jeg er verdens dårligste blogger. Men her er de siste kroppsmytene!

Dag 23: Ikke se på størrelsen
Dette er vel heller et tips, fremfor en myte – men: det er veldig stor variasjon i størrelser på klær, og veldig mange følger slavisk sin størrelse. Størrelse 48 er ikke alltid 48, så derfor har jeg helt sluttet å se på størrelser, og heller begynt å gå for hva som kanskje passer og hva jeg selv synes ser fint ut. Et eksempel er denne trauste kjolen, som var for liten til at jeg fikk lukket den, men som fungerer utmerket som kåpe! Så om du er liten nok til å finne noe gøy i barneavdelingen, eller så stor at kjoler blir kåper – det er lov, gøy og bra og kle seg litt kreativt eller bare i noe du føler deg fin i.
IMG_20160531_114208 - Copy

Dag 25: feite folk trener ikke.
Mja. Nå er ikke jeg den som hyppigst besøker treningssenteret, men jeg tror jeg trygt kan påstå at denne påstanden varierer veldig. Akkurat som tynne folk er det noen som trener masse, noen som trener litt og noen som ikke trener i det hele tatt. Man kan ikke se på noen hvor mye de rører seg – jeg for eksempel, rører meg ganske mye, og se så tjukk jeg er! Og illustrasjon for trening er altså den nye rockeringen min med vekter på! (Neida, det er en krakkesak).
IMG_20160601_095652 - Copy

Dag 26: hår under armene er ekkelt.
Det er jo ikke det, sånn egentlig, men jeg har total noja for kroppshår etter å ha blitt mobba for enorm hårvekst i alle år. Jeg har bart, veiviser, ben som ser ut som piasavakoster hvis jeg lar det gro, og en dusk enhver 70-tallsentusisast ville dødd for. Så jeg begynner med armen, men vet da pokker om jeg holder ut! Kroppshår er egentlig en fin greie, men i dagens samfunn friker vi ut av en kvinne som ikke er glattbarbert både her og der, og det har blitt en helt naturlig del av skjønnhetsidealet å lide ganske mye for å fremstå som om du egentlig er en nakenrotte. For å bli kvitt egne komplekser og kanskje få normalisert det litt, om enn bare for min egen del, skal jeg prøve å spare litt.
Jeg reagerer jo med et lite “oj!”, når jeg ser andre damer med hår under armene, og det sier jo litt om hvor normalisert det har blitt og hvor lett man er å lede.
IMG_20160602_112202 - Copy

Dag 27: Feite folk er glade hele tiden (og i samme slengen – damer må smile mer).
At tjukke folk alltid er glade, er ganske motstridende med at vi helst ikke bør eksistere, og hvis vi først må, skal vi holde oss inne og skamme oss. Også er det noe med de forventningene som legges. Jeg er mye sint, både som tjukkas og som kvinne. Det verste jeg vet er når folk ber meg smile, fordi jeg i min rolle som tjukk kvinne liksom skal være vennligheten selv. En gang fikk jeg høre at jeg hadde et ansikt som var pent når jeg smilte, men forferdelig stygt når jeg var alvorlig, og at jeg for min egen del alltid burde være glad. Man tar fra et annet menneske en stor del av følelsesregisteret fordi de skal oppfattes som mer attraktive. Da ligger det faen meg mer makt i å være tjukk, stygg og sint!
IMG_20160603_103608

Dag 28: Feite folk kan ikke sykle!
What? Why? Jeg har virkelig ingen anelse om hvorfor feite folk ikke kan sykle, men denne påstanden er ganske vanlig. Suck on it – jeg sykler så mye jeg vil!
IMG_20160604_130432 - Copy

Dag 29: Det virker som om det er innafor med strekkmerker hvis du har født barn (Facebook og IG florerer av sånne #loveyourlines fordi du har gått igjennom “krig” og gitt liv, blablabla), men ikke ellers. Altså – strekkmerker er en del av puberteten. Vi begynner å vokse, og lærhuden strekkes. Sånt blir det strekkmerker av, enten du er tykk eller tynn. (Jeg har selvsagt noen ekstra fordi jeg er tjukk og er glad i mat.) Jeg prøver å ikke bry meg så mye om de, og har det igrunnen mest moro av at de forblir hvite når jeg blir brun. Det er en fin måte å se hvor mye farge man har fått iløpet av sommeren, ihvertfall. Så – #loveyourlines uavhengig av hvordan du har fått de!
IMG_20160605_093956 - Copy

Dag 30: Du må se ut som damene i magasinene for å være lykkelig.
Bullshit! Damene i magasinene ser ikke engang ut som damene i magasinene. De er retusjert og fikset på, har profesjonelle stylister, og slipper mange av de problemene du har i hverdagen. Det du derimot sitter igjen med, er å sammenligne deg selv med noe du ikke kan oppnå – fordi det ikke er mulig. Også sper bladene på med sånne drittartikler som #Henne gjorde for en tid tilbake (februar, 2014) med dette “spesialnummeret”. Alt dette resulterer i en følelse av å være mislykket, og mange pådrar seg psykuske problemer i form av selvmordstanker, lav selvtillit, spisefortyrrelse, etc. Jeg blir så sint! Lær deg å elske den du er, og slutt å sammenligne deg selv. Du er mer enn bra nok!
IMG_20160606_124958 - Copy

Dag 31: Jeg må innrømme at jeg blir dødssliten av å holde på med dette, og det har bare gått en måned! Likevel – jeg får masse tilbakemeldinger fra folk som føler seg bedre etter at jeg startet prosjektet, og folk som omsider tør å gå i shorts. Jeg elsker det! Jeg blir så glad!
Så i dag kombinerte jeg mange utfordringer sammen, så i dag har jeg på meg: skjørt med store mønstre, en lys, trang topp OG oppsatt hår! Og selv om jeg kanskje synes kroppen ser litt større ut, så føler jeg meg fantastisk fresh!
IMG_20160607_113454

2 Comments Add yours

  1. Kven bryr seg vel om at du er tidenes dårligste blogger (noko som ikkje stemmer) når du sprer glede på instagram kvar dag?! 🙂 ❤
    Elska posten om strekkmerker! Trist at folk ikkje veit dette!

    Like

  2. Alice says:

    Du ser smashing ut! 🙂

    Like

Leave a Reply

