Dag 16: Vintageklær

kjole eoijhr
“Før i tiden, da bestemor og bestefar ikke var påtenkt en gang, var alle i hele verden syltynne – og det er derfor du ikke får tak i vintageklær, jenta mi. “

Løgn. 

Vintageklær er kjempevanskelig å finne i rett størrelse, uavhengig av størrelse eller fasong, så myten om at “alle damer var tynne før” holder dessverre ikke mål.

Riktignok var idealet på 50-tallet en nett og smal timeglassfigur, men det betyr ikke at alle hadde det den gangen heller. Vi fant ikke opp tjukk på 90-tallet, og selv om de aller fleste nok var ganske tynne, rent historisk sett med tanke på feks andre verdenskrig (mat var begrenset, levekårene endret seg, og man brukte ofte klærne til andre formål, og sydde de om til kluter, sengetrekk, etc), så fantes det fortsatt store mennesker som trengte klær. En hel del av det jeg har funnet på diverse loppiser og bruktbutikker er faktisk hjemmesydde klær, men hvis du setter fokus litt nærmere 60-tallet, er utvalget langt større (bokstavlig talt).

Mine tips: 

  • Stretch er din beste venn! Mange av de kjolene jeg har funnet fra 60-tallet er i stretch, og alt av tøyelige stoffer gjør at du fint kan bruke en størrelse eller to under din vanlige størrelse.
  • Hold-in. Hold-in undertøy er satan for de som ikke er vant til det, og kan sikkert virke som er å gå imot alt jeg står for, men etter å ha løpt til bussen i “vanlige” truser en gang, og ikke bare kjent, men også hørt at magen klasket fra side til side, har jeg sverget til lange truser med hold-in-effekt ever since. Det glatter dessuten fint ut, så selv om du ikke blir noe mindre ser det bedre ut under en kjole.
  • Ikke se på størrelser. Seriøst – ikke gjør det. Du ser en ting som ser fin og stor/liten nok ut – prøv det. Sitter den fint og du føler deg vel, kjøp. Passer den ikke – neivel. Å se på størrelser kan gjøre hvem som helst deperimert, og størrelser har for det første forandret seg veldig fra 1950-tallet og frem til i dag, og er dessuten svært forskjellig fra merke til merke.
  • Se etter god søm. En del av klærne jeg har funnet har dessverre hatt dårlig søm, og krever at noen gir de litt TLC snart med symaskinen. Dersom du er like lite handy som meg – ikke kjøp klær du tenker at “dette kan jeg fikse”. Det blir bare liggende.
  • Ta med deg en venn eller venninne i en helt annen størrelse enn deg selv! Det tristete er å gå fra et vakkert vintageplagg som åpenbart fortjener et godt hjem, og ikke ha noen kropp å henge den på.
  • If all fails – husk at tilbehør er for alle, og at farger frisker opp!

    retro
    Retro/Vintage er ingen hindring selv om man er stor!

 

Mine favoritter:

  • Alle loppemarked i hele verden.
  • Uff Underground – en fantatsisk perle i Oslo, men en rekke flotte vintagefunn. Her finnes det noe nesten uansett størrelse eller fasong, og butikken er relativt ryddig og sortert etter farge.
  • Fretex. Her er det en del ymse, men av og til dukker det opp noen riktig fine skatter. Også har de masse flotte smykker og hatter – og ikke minst – interiør!
  • Manillusion – også et sted jeg handler altfor mye. Her er det en rekke lekre retroinspirerte klær, og et rikt utvalg av bukser, topper, jakker, kjoler, skjørt, sko, etc. Ikke dra hit hvis du er blakk.
  • Retropiken. En liten og trivelig butikk i Drammen, med flere kjente retroinspirerte merkekjoler, men også eget design. Her fikk jeg sydd en kjole etter mine mål, uten ekstra kostnad. Også har jeg gått kjolevisning for dem. BAM!

    11236553_993281554029246_7913735472290105875_n
    Fra visning av klær for Retropiken, 2015, sammen med verdens beste Narcisister in crime, Phoenix D’Vine.

Og har du noen favorittbutikker for folk (høye, korte, tjukke, tynne) som ikke kommer inn i H&M – sleng det i en kommentar under! 

4 Comments Add yours

  1. Rannei says:

    Kjoledamen og Midnatt har også mykje fint!

    Like

  2. Liz says:

    Kjoledamen.no og midnatt.no har enkelte vintagemodeller i store størrelser 🙂 me love ❤

    Like

  3. Vilde says:

    Asos.com har egen plus size-kolleksjon, og særlig på salg har jeg funnet mange digge kjoler til hverdags der. Ellers sliter jeg skikkelig med å finne gode butikker med bra hverdagskjoleutvalg i min størrelse. Ser ofte kjoler, cardigans og skjørt jeg virkelig har lyst på hos Manillusion, men det er ikke ofte jeg ser strl 2/3XL av alternativ igjen.

    Like

  4. Anniken says:

    Zizzi ❤

    Like

Leave a Reply

