Dag 14: Spisefortyrrelse

russ
I ni av ti tilfeller ser folk for seg en ekstremt tynn jente når de hører ordet “spiseforstyrrelse”. Det er ikke alltid tilfelle.

Både kvinner og menn i alle størrelser kan ha en spiseforstyrrelse, og det finnes mange flere typer enn anorexi og bulimi. Det skal jeg ta for meg senere i prosjektet.

Jeg var 16 da jeg ble bevisst på kroppen min for alvor, og jeg begynte å kaste opp maten jeg spiste. Jeg syntes jeg var verdens tjukkeste, nektet å bli tatt bilde av og gråt masse fordi jeg syntes jeg var så stygg.

På  bildet over er jeg 18 år, og hadde hatt bulimi et par år. Jeg så ikke selv at jeg faktisk var ganske slank, men så noe ala en flodhest ver gang jeg så meg selv i speilet.

Til tross for at jeg kastet opp maten og trente om natten – i årene som kom la jeg faktisk på meg masse, og det var ingen som kunne gjettet at jeg var syk. Ihvertfall ikke at jeg kastet opp maten. Jeg tenkte faktisk at jeg ikke var syk nok fordi jeg ikke ble tynnere og alt gikk ” feil” vei. Det var jo helt feil!

Jeg vil i dag anse meg selv som frisk, men jeg vet at det er så mange som sliter.

Derfor:

Oppsøk hjelp hvis du opplever at du har et vanskelig forhold til mat og egen kropp! Spisefortyrrelsesforeningen har årlig sommerleir hvor du kan treffe andre i din situasjon, og som gir et frirom for selvutvikling. Link til arrangementet finner du her.

Det kan være godt å snakke med noen om det som er vanskelig. Jeg angrer veldig på at jeg ikke snakket med noen når det sto på som verst. Jeg har funnet enormt mye terapi både i å snakke om det og å skrive om det, og holder nå foredrag hvor jeg snakker om det å ha et vanskelig forhold til mat og kropp.

Så – ikke hold det for deg selv – snakk med noen og oppsøk hjelp!

Ellers har det flyttet inn en stor og stygg edderkopp hos meg. Han går rundt i leiligheten. og jeg holder øye med den på avstand. Med kniv.

Jeg må flytte.

IMG_20160520_210759

Også traff jeg svigermor i går. Det var nesten skumlere enn edderkoppen, med tanke på at min forrige svigermor gråt fordi jeg var sammen med sønnen hennes, og den før det ba meg slanke meg. Jeg kjøpte en smiskeblomst og var for det meste ganske stille, så jeg tror det gikk bra.

IMG_20160520_163908

BONUS! Han ene fra Jonas Brothers har laget video med hun Sports Illustrated-dama, Ashley Graham. Det er en av veldig få ganger jeg har sett en større dame som anses (legg vekt på anses, hun er ikke stor) som plus size, være dama med stor D i en musikkvideo/film. Heia! Verden er i forandring!

2 Comments Add yours

  1. Lise-Marie Lia says:

    Jeg er så glad for at jeg fant instragram-kontoen din, og samtidig denne bloggen, så tidlig i prosjektet ditt. Jeg gleder meg veldig til å følge denne reisen din, og kjenner veldig godt på mange av mytene du har skrevet om til nå.

    P.S. Du har virkelig vekket opp 14 åringen i meg nå! Kanskje, kanskje eller kanskje ikke du vet, men dette er IKKE han ene fra One Direction. Jeg hørte med en gang at dette var Joe Jonas (tidligere medlem i Jonas Brothers)! Det bandet var min store kjærlighet på ungdomsskolen (flaut), og jeg synes virkelig at “hederen” (i gåseøyne fordi hun som du sier ikke er stor) bør gå til riktig fyr!

    Like

    1. Admin. says:

      Uuuups! Jeg skal rette med en gang ;D Haha! Takk 😀

      Like

Leave a Reply

