Dag 13: Menn føler også kroppspress

essmann
Foto: Dressmann

Uavhengig av hva Harald Eia sier, kroppspress og usikkerhet rammer menn. Jeg har flere mannevenner som har åpnet seg om kroppspress fordi jeg jo ikke snakker om annet. Det er vondt. 

Kroppspress rammer også menn, og vi ser dessverre en økende trend i krav som settes til mannen i forhold til kropp og utseende. Antall menn med spisefortyrrelse øker stadig, og her er det garantert mange mørketall.

Så kan man jo spørre seg hvorfor menn og kroppspress ikke snakkes noe særlig om.

Jeg tror problemet er at det for menn, fortsatt den dag i dag, ikke er sosialt akseptert å snakke om følelser, og det gjør at så mange velger å holde de inne. Menn har et enormt press på seg til å “gro baller”, “manne seg opp”, og generelt fremstå som det vi i dag anser som maskulint. Det maskuline uttrykket vi har nå i dag, er en mann blottet for såre følelser. Menn som gråter for eksempel, blir ansett som sippete. Eksempel på dette er når vi sier til små gutter at de må slutte å grine, for de høres ut som små jenter. Vi lærer de med andre ord fra de er små at det å sammenlignes med å være jente, er feil, og da griner du ikke. Da “tar du det som en mann”.
Så – det å vise at man lar seg påvirke av samfunnets stadig økende krav til kropp og utseende, og ikke minst det å snakke om følelser, det er noe damer gjør og som anses som lite mandig.

Jeg mener vi må bli flinkere til å ta menn på alvor, og forstå at de også har komplekser, uavhnegig av fasong, vekt eller utseende.

Det gjør meg både sint og lei meg, at menn som en egen gruppe skal bli eksludert på den måten, og bli satt i bås som en gruppe som ikke har “lov” til å være sårbare.

Så mitt ønske er at vi alle, uavhnegig av kjønn, blir flinkere til å snakke om dette, og heller styrker hverandre, fremfor å ta monopol på å kjenne på kroppspress. Hvilket tar meg videre til neste punkt:

Jeg blitt anklaget for body shaming (!) for å si at det største ønsket til en urovekkende andel, er å ville bli tynnere. Jeg synes ikke det er å body shame. Jeg mener det er fakta. Nå var det også ordets makt jeg satte fokus på i den posten hvor denne kommentaren kom, og mener fortsatt at det er sosial status å bli kalt tynn, mens det er en fornørmelse for mange å bli kalt tjukk. Tynn er nærmere idealkroppen, enn tjukk – og hvor mange har vel ikke grått seg i søvn fordi noen kalte de tjukk, og takket for de fine komplimnetene når noen har bemerket at de har gått ned i vekt, eller blitt tynnere? Derfor står jeg for det som er sagt. Det å bli kalt tjukk er ikke galt. Det er greit. Det er en beskrivelse.
Det er ikke dermed sagt at det ikke er dritt å være “for” tynn, eller at folk som går å pirker borti ribbena på noen og formaner om at de må spise mer. Body shaming er en uting, og jeg ser ingen grunn til at det å diskutere kropp skal være sosialt akseptert.

Screenshot_2016-05-20-06-38-05

Videre drar jo denne kommentaren frem en hel drøss med andre ting jeg skal gå nærmere inn på iløpet av de neste ukene, og la oss si det sånn – hun sier ikke noe jeg ikke har hørt tusenvis av ganger før.

(Jeg har valgt å ikke sladde brukernavnet, imed kommentaren ligger offentlig, på en åpen instagramprofil som føles av flere tusen)

Og utover det har jeg en kronikk på trykk i Kvinneguiden i dag. Mamma blir nok kjempeglad når jeg er naken offentlig igjen!

Ellers hadde vi en opptreden under Why Not?-festivalen i går. Det var annerledes, men fryktelig gøy, og jeg anbefaler folk å ta turen neste gang. Burlesque i dagslys er aldri en bra greie, men publikum var fornøyd – og da er igrunnen jeg også fornøyd!

13256522_1182074315149968_7083512332694722987_n

 

 

Leave a Reply

