Ut på tur – litt sur. Og flere kroppsmyter brytes.

IMG_20160514_114040Jeg har vært på fjelltur uten pc. Det var selvfølgelig helt grusomt, men jeg har fortsatt jobbet med kroppsmyter – og tatt uendelig mange bilder av meg selv ser jeg etter å ha skrevet dette innlegget!

Jeg vil ikke anbefale fjellturer til folk, dersom du ikke elsker fjell, selvsagt. Jeg skal aldri mer tilbake, men litt gøy har jeg hatt det likevel, selv om jeg nødig vil innrømme det.

Dag 6 hadde jeg hestehale nesten hele dagen, men det var litt uvant og ble litt stramt etterhvert, så jeg må innrømme at jeg tok den ut etter noen timer. Men – samme dag fikk jeg et innlegg på nett i Aftenposten, som du kan lese her, og vips, så hadde prosjektet mitt fått ganske mye mer oppmerksomhet enn jeg trodde! Det var både gøy og hyggelig, men jeg ble bittelittegranne stressa for om jeg faktisk finner 365 myter å bryte. Så kom jeg til å tenke på all den dritten vi utsetter oss for, og tror ikke det skal bli noe problem likevel.
Foreløbig har jeg holdt meg unna kommentarfeltet på artiklen.

IMG_20160513_114241

Dag 7: Etter en lang biltur, og litt for lite søvn, ble jeg lurt med ut på tur. Jeg kan fint gå på tur, men ikke i fjellet, og ikke i korte skjørt. Så, utstyrt med fjellbuksa til Skjegget og med sjokolade som lokkemat, ble jeg noe motvillig med ut i fjellheimen for å se på overdimensjonert stein.

Fjellet viste seg likevel å være et ypperlig sted å bryte myter.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg som leser dette, men jeg har alltid hørt at nakenhet er for en bestemt type kropp. Tjukke mennesker er det ihvertfall ingen som vil se. Nakenhet blir koblet opp mot skam for egen kropp og utseende.
Dette er en bullshitmyte av de sjeldne. Jeg elsker å være naken. Hadde jeg kunnet, hadde jeg gått naken på jobb. Jeg er mye mer fan av å la alt henge fritt, istedenfor å skulle presse kroppen inn i klær og fasonger som ikke er komfortable. Også er det utrolig befriende å være naken, uavhengig av fasong og størrelse. Så – hva var vel mer naturlig enn å kaste klærne i fjellheimen…? Skjegget synes det var bittelittegranne flaut, men jeg bryr meg ikke. Dette er virkelig eneste grunnen til at jeg kan anbefale folk å dra på fjelltur – bare for å være naken i storslått og vakker natur!

IMG_20160514_124051

Dag 8: Jeg har tidligere vært ganske åpen om dette med å være ung og ensom. Dette resulterte i en P3-dokumentar, og en artikkel i nettavisen. Jeg fikk en del tyn fra fremmede mennesker den gangen, med beskjed om at ingen ville ha en dame som var så stygg og tjukk som meg, og at dersom jeg fant noen som var desperate nok, ville de bytte meg ut så fort det kom noe bedre. Jeg ble ved en anledning også omtalt som ei “ventebolle”, og det var ikke måte på hvor mye min vekt hadde å si for meg som menneske og potensiell kjæreste. Det var sårende å lese, når jeg allerede hadde lagt meg så flat og åpnet meg så mye opp for noe jeg syntes var så viktig.

Så dukket Skjegget opp, og på dag 8 av prosjektet, kunne vi feire at vi hadde vært sammen i ett år! Det var deilig å kunne motbevise alt det stygge som har blitt sagt i den forbindelse, og selv om de aldri får vite eller kanskje fortsatt mener det de har sagt, føler jeg fortsatt at jeg vant den kampen. Og dagen feiret vi selvsagt med en is!

Ikke la noen fortelle deg at du ikke er bra nok eller fortjener kjærlighet basert på hvordan du ser ut – du fortjener det like mye som alle andre ❤

IMG_20160515_140800

Dag 9: Denne er så dum at den egentlig ikke fortjener oppmerksomhet, men here goes; Jeg har mange ganger hørt at tjukke jenter suger bedre, fordi de alltid er sultne. Det er muligens ikke det verste ryktet å ha på seg, men seriøst – hvis jeg er sulten, så er ikke pikk et naturlig valg altså. Da tar jeg meg heller en brødskive, eller som her – en banan.

IMG_20160516_111319

På kvelden, sånn etter å ha spist en banan, var jeg dommer i Eurovision Drag Contest. Jeg gikk jo dessverre glipp av MGP fordi jeg satt på fjellet, men det var igrunnen helt greit når jeg fikk være med på denne galskapen. Herregud, for noen dyktige, fine og morsomme dragartister vi har å by på her i Norge!

Jeg slaktet selvsagt samtlige, og ble på et tidspunkt også buet på av publikum. Min rolle som dommer ble med andre ord bestått med glans.

IMG_20160516_210503

Skjegget var selvsagt med, og vi hadde pyntet oss for en famøs aften ute. Dette legger jeg kun ut, fordi jeg synes vi ser så himla bra ut.

IMG_20160516_200035

Dag 10: 17.mai! Hurra! Nei. Jeg liker ikke 17.mai, fordi det er så himla mye bråk, så i mitt uendelig barnslige opprør, gikk jeg på champagnefrokost med piratflagg. Artig idé der og da, men ser i ettertid at det muligens var over grensen av barnslighet fra en snart 30 år gammel kvinne. Uansett – kroppsmyten på selveste nasjonaldagen var at tjukke folk ikke skal gå i trange klær. Særlig. Jeg elsker trange klær, og hadde i går på meg en turkis, kroppsnær sak jeg synes fremhever alt som er bra. Så – tjukke folk kan fint gå i trange klær hvis de har lyst, og de har tilogmed lov til å føle seg fine.

IMG_20160517_101556

Dagen ble avsluttet henslengt i en sofa, med wienerpølser og X-files.

IMG_20160517_200414

Dag 11: En ting som har irritert og frustrert meg lenge er hvor redde folk er for å bli kalt “tjukk”. Jeg har vært der selv, og har i mitt stille sinn tenkt at det finnes ikke noe som er verre enn at folk skal tenke at du er tjukk. Men; tjukk er faktisk bare et beskrivende ord, og sier ingenting om deg som person, hva du er flink til, hvordan du er som venn eller kjæreste, mor eller far, hva du føler eller om du snylter på skatten.

Ordet tjukk definerer deg ikke på noen som helst slags måte. 

Hvis noen kaller meg tjukk, i et forsøk på å fornærme meg tenker jeg at a) No, shit, Sherlock! b) de åpenbart har lite fantasi og c) de har øyne og kan se. Hvis ikke man kan være hakket mer oppfinsom enn som så, eller ikke greier å komme på noe pent så si, så kan man være stille

Jeg er tjukk, og vet du hva? Det er helt greit.

IMG_20160518_101137

Ønsker alle en fortsatt fin dag, og håper alle blir litt mer glad i seg selv for hver dag som går. Og har du noen gode tips om hva slags kroppsmyter jeg kan bekrefte, knuse eller harselere med – legg gjerne inn en kommentar eller send meg en mail på: fetmenfattet@gmail.com.

BONUS!

IMG_20160514_120634

3 Comments Add yours

  1. Tina says:

    Er det ikke en myte at tjukke folk ikke kan gå i tights? Eller man må skjule store rumper med lange gensere? Eller man ser latterlig ut med treningsklær på? Du gjør en kjempeviktig og bra jobb for å fremme kroppspositivisme!

    Like

  2. Kongeørn says:

    En gjenganger jeg stadig føler at jeg møter på er at det er greit å ikke ha den strammeste kroppen fordi man har født barn. Det er så mange som legger ut innlegg med bilde av kroppen sin og sier “jeg er stolt av denne kroppen fordi jeg har vært igjennom to graviditeter og fått to flotte barn igjen for det etc”. Innimellom skammer jeg over at jeg ikke har den strammeste kroppen siden jeg ikke har vært gravid, jeg har liksom ingen unnskyldning…

    Like

  3. On point med ladingen av ordet “tjukk”. 🙂
    Jeg prøver å si det samme til kjæresten og andre rundt meg, men det er ikke mange som skjønner det. Jeg er tjukk, its a fact. So what?

    Og ikke fullt så on point ifht Eurovision Song Contest. 😛 Du gikk glipp av ESC, ikke MGP. MGP er den norske konkurransen. Ja, jeg er tidvis litt pedantisk…. Føler jeg fortjener mer tyn for det enn det faktum at jeg er tjukk. 😛 😛

    Like

Leave a Reply

