Dag 6: Hestehale!

IMG_20160513_083231I dag har jeg satt opp håret i hestehale i det offentlige rom, for første gang på flere år. 

Så hvorfor liker jeg ikke ha håret i hestehale?

Jo, fordi jeg ikke liker hvordan jeg ser ut i profil, og har liksom hatt for meg at hestehale fremhever alt jeg ikke vil skal fremheves. I dag var derfor utfordringen å sette opp håret. Jeg satt noen minutter ekstra i bilen (som er lånt, og herregud, som jeg gleder meg til å ha råd til bil en dag!) og lurte på om det var verdt det.

Altså…

Tenk at en så dustete ting kan sette en så ut av spill. Det blir for dumt, så jeg tok på meg “my big girl pants” (neida, jeg har kjole i dag også, for alle buksene mine har hull på låret), og gikk på jobb. Og vet du hva? Ingen har dødd i dag heller!

Målet nå må nesten bli å gå med hestehale minst en gang i uken, sånn at jeg får et avslappet forhold til min egen profil. Dobbelthaka mi er jo en stor del av meg, ikke bare fordi den er stor, men fordi den er en del av ansiktet. Den er jo noe av det første man ser, og derfor har jeg nå bestemt meg for at nå er tiden inne for å lære meg å elske den!

#365kroppsmyter

De kroppsmytene/kompleksene jeg har gått igjennom så langt, kan sikkert for noen virke fullstendig latterlige. Og det skjønner jeg jo at noen synes – jeg tenker det jo selv om mange av de! Det betyr likevel ikke at de ikke skal tas på alvor, for selv om de er aldri så teite, er de en realitet og en stor del av hverdagen til mange.
Derfor har jeg tatt på meg å bryte de, en etter en, og forhåpentligvis kan jeg lette hverdagen til noen, ved å for eksempel gå i bikini på stranden. Jeg vil at folk skal se at det ikke er så farlig, og at når jeg overlever og har det bra med meg selv – da kan jammen meg du også!

Jeg har også tenkt på dette med at jeg kanskje tar noe tilbake, når jeg nå sier at jeg ikke er 100% fornøyd likevel. Jeg er jo kroppspositivisten som elsker meg selv og mitt, også kjøpte jeg en shorts og verden raknet. Jeg elsker fortsatt meg selv, og den jeg er, og det er ikke for å få sympati jeg gjør dette. Det er for å påpeke alle de dustete kravene samfunnet pålegger oss når vi ha en kropp, og kanskje spesielt en kropp som ikke passer inn i støpeforma.

Målet er å nå 100% selvaksept, og når jeg nå merker en positiv effekt etter 6 dager, kommer jeg til å være ustoppelig om 359 dager til – og det håper jeg de av dere som følger med på prosjektet også vil være!

Nå bærer turen til Spikerstulen, hvor jeg skal sitte å være sur i et par dager, fordi det ikke er dekning der. Jeg kommer til å dø en sakte død av abstinenser, og kommer sikkert til å poste mitt hat mot Fjellheimen ved første mulige wi-fi. For interesserte, følg med på Instagram.

Og jeg fortsetter selvsagt prosjektet der også – selv i minusgrader og kald vind!

3 Comments Add yours

  1. Rannei says:

    Kult å fylgje med kroppsmyte-prosjektet ditt!
    Eg merkar sjølv at eg er ukomfortabel med å gå i shorts utan strømpebukse.

    Like

  2. arestuen says:

    Jeg heier på deg! 🙂

    Like

  3. Kristine says:

    Artig prosjekt! Var redd for hestehalen i årevis, men behovet for håret vekk normaliserte det for meg, men tror ikke jeg kunne hatt kort hår på nåverende tidspunkt, mer pga dobbelthaker enn frykt for at det skal bli stygt er jeg redd.

    Like

Leave a Reply

