365 dager med kroppsmyter

Det som egentlig begynte som en løs artikkelide, har nå blitt et 365-dager langt prosjekt. Jeg skal knuse kroppsmytene – én etter én.
Jeg er lidenskapelig opptatt av kroppspositivisme og kroppspress, og vil så gjerne at hele verden skal stoppe den karusellen vi sitter på og heller hoppe av og ta oss en is i gresset, mens vi lærer å sette pris på den vi er. Det er ikke lett, og det er en lang vei å gå, men det er mulig. Da jeg i forrige uke gikk til innkjøp av shorts, var det mer av nødvendighet, enn glede, og selv for meg var det å gå ut av komfortsonen, og det slo meg hvor mange ting jeg fortsatt ikke gjør grunnet fordommer mot egen kropp. Jeg møtte enkelt og greit meg selv litt i døra.

Og derfor er planen nå de neste 365 dagene, å knuse en kroppsmyte en etter en. For de som vil følge med kommer jeg til å legge de ut på Instagram og blogge litt om det. Jeg tar derfor gjerne imot forslag til hva jeg kan gjøre, og har tenkt å utfordre meg selv.

Dag 1:
Tjukke jenter skal ikke gå i shorts har jeg fått høre. Vi skal heller sitte inne å svette, hvilket for meg er totalt uaktuelt. jeg smelter ved 15 plussgrader, og har allerede vært igjennom den perioden i livet hvor jeg satt med genser og bukse selv på de varmeste sommerdager. Heldigvis har H&M fått inn kjempefine shorts nå i både svart (elsk) og blå, og husker jeg ikke helt feil går de opp til str: 54 ihvertfall. Når jeg blir rik skal jeg kjøpe flere!

Dag 2: 
Jeg var innom en butikk her forleden og droppet å kjøpe en topp, av den enkle grunn at den ikke hadde ermer. Jeg skammet meg litt over å innrømme det både til hun i butikken, men mest av alt ovenfor meg selv. Kroppspositivisten kviet seg for å vise grevinnehenget sitt i all offentlighet, liksom… Derfor var det helt naturlig at jeg dag 2 kjørte på med singlet, og vise verden store armer skjemmer ingen!

Dag 3:
Magetopp har jeg ikke brukt siden jeg var liten jente, og danset til “Lambada”. Da jeg kjøpte magetoppen tenkte jeg som så at det kom til å bli grei skuring, men fy faen. Å gå rundt i magetopp var skummelt, og jeg måtte ta meg selv i å prøve å skjule det bvare området med armen, eller å dra den ned. Strekkmerkene kom til syne, og jeg følte at alle stirret. Etterhvert roet det seg heldigvis, og jeg endte opp med å trekke den lengre opp mot slutten av dagen. Det var likevel litt ubehagelig å møte fitness queensa langs veien, og jeg anser derfor “prosjekt magetopp” som kun delvis utført. Jeg må nok gjøre det et par ganger igjen før det blir komfortabelt.

 

Dag 4: 
Klassikeren! Jeg har hørt siden jeg var liten at tjukke folk ikke skal gå i striper, og derfor ble det en stripete singlett i dag. To fluer i et smekk, med andre ord!


BONUS:
Lambada. herregud, for en deilig, glemt perle.

3 Comments Add yours

  1. Ingeborg says:

    Hurra for kroppen! Elsker at du gjør dette Carina 🙂

    Like

  2. Carina Behrens says:

    Åh, ELSK!

    Like

  3. Cathrine says:

    FLott initiativ! Jeg hiver meg med og linker tilbake til deg 🙂

    Like

Leave a Reply

