Stepford Wives er utgått på dato

article-0-0933CE6D000005DC-661_634x467Jeg vet ikke om alle har fått det med seg, men i går hadde Bergens Tidende en spalte hvor Aina Fladset proklamerer at Gentlemannen er død. av Du kan lese innlegget her.

Jeg synes saken hennes er direkte sjåvinistisk og vitner om en kjip og misforstått liksom-feministisk holdning om å få i både pose og sekk. “Jeg vil vi skal være likestilte, men jeg vil likevel at du skal behandle meg som en prinsesse”. Innlegget spinner seg rundt at hun ikke fikk det siste ledige setet på bussen/trikken, noe hun synes hun fortjente. Hun har jo tross alt innovertiss. Jeg blir så sliten av sånne innlegg.

tumblr_mm166gn4vU1qlvwnco1_500

Jeg har prøvd å finne humoren i dette innlegget, men finner den ikke. Er hun sarkastisk? Isåfall har avisen et problem og bør begynne å lete etter journalister som mestrer sjangeren. Og mener hun alvor – hjelpes…

Jeg har skrevet et svar til Bergens Tidende, men i tilfelle det ikke kommer på trykk – her er det, men anbefaler også dette blogginnlegget om saken:

Stepford Wives er utgått på dato

Det er vanskelig å ikke dra likestillingskortet når noen i 2015 får spalteplass for å sutre seg til et trikkesete på bakgrunn av at man er kvinne.

Etter innlegget «Den norske gentlemanen er død» har diskusjonen rast. Flere forsøkte, i likhet med meg, å spore ironien i saken. Enten er det faktisk et seriøst innlegg, hvilket er ganske skremmende, eller så er den godt skjult, hvilket er ganske skremmende det også. Da bør Bergensavisen sende sine skribenter på skrivekurs.

Jeg vet du vil behandles som en ekte Southern Belle, men jeg ville heller være Lara Croft da jeg var liten fremfor Prinsesse Peach, så here goes:

Kjære Aina

Hadde budskapet ditt her vært at vi trenger mer høflighet her i verden, hadde jeg nok vært enig. Dessverre handler innlegget om å behandles bedre fordi man er kvinne, og da blir det en likestillingssak, da, selv om du ber meg la være å dra det kortet.

Det tristeste med hele innlegget, rent bortsett fra at den slags gamle holdninger har fått spalteplass, er jo at du generaliserer ditt eget kjønn med et «er dere ikke enige, jenter?» og tilegner oss alle disse gammeldagse holdningene om kjønn. Jeg tolker det som at du vil tilbake til en tid «der kvinner var kvinner og menn var menn», men med tanke på at du faktisk jobber som journalist, har tatt utdanning og sier din mening i det offentlige rom, leser jeg det også som om du vil beholde de rettighetene og mulighetene du har.

Og hva legges egentlig i begrepet «gentleman»? Å åpne bildører, betale regninger og gi fra seg ledige seter til tilsynelatende friske, unge kvinner vitner om at man her ønsker seg en 50-tallsmann, fremfor en moderne normalt høflig mann. Høflighet – ja, takk. Sete på grunnlag av at man har innovertiss – nei, takk. Og jeg liker å sitte.

Vi kan ta det første først: Det ledige setet

Det scenariet du skisserer med det ledige setet er ikke snakk om mann og kvinne – det er snakk om normal høflighet. Noen mennesker er høflige, andre ikke, men det ville vært like uhøflig om du satte deg uten å høre om denne mannen ønsket å sette seg ned. Og folkeskikk er jeg enig i at vi alle kan bli bedre på, men det bør være totalt uavhengig av hva man måtte ha eller ikke ha mellom bena.

Vi skal vise høflighet til hverandre, uavhengig av kjønn. Hadde du vært gravid eller vært en 85 åring med nyoperert hofte, hadde det vært hakket mer oppsiktsvekkende at denne mannen ikke ga fra seg setet, men da hadde problemstillingen vært en ganske annen. Men du er 24 år og tilsynelatende, i hvert fall ut fra forrige tekst, en frisk, ung kvinne, som fint kan stå. Selvsagt kan du ha plager som ikke synes, men det kan denne mannen ha også. Kanskje var det derfor han var sur? Kanskje tenkte han age before beauty? Hvem vet. Det vi vet er at du ville sitte, og at du synes du burde få sitte på grunnlag av at du er kvinne.

Bildører og regninger

Det er flott at du har opplevd en verden som tiltaler deg mer, hvor du både slipper å slite ut håndleddene dine med å måtte åpne bildører, og har funnet økonomisk vinning i å spise ute, men jeg vil ikke, under noen omstendighet, sammenlignes med dine holdninger og synspunkter overfor hvordan en mann burde te seg. Det setter jo også ganske mange restriksjoner på hvordan jeg skal te meg. Selvfølgelig er det fint om noen tar regningen en gang imellom, men etter at jeg sluttet å se Disneyfilmer har jeg sluttet å ta det forgitt. Jeg synes faktisk du er ganske sjåvinistisk når du ønsker å kunne ta det for god fisk at mannen skal ta ansvar for alt.

Konsekvensen av et innlegg som ditt er å fyre oppunder alle de som mener feminisme er noe forbanna piss, og at «vi» (eller Ottar, du vet de hårete, sure damene i utvaska Sloggi-truser som hater alt og alle) som kvinner sitter her og krever både i pose og sekk. Noen, som artikkelforfatteren, gjør kanskje det – de fleste av oss gjør ikke det. Jeg betaler gladelig regningen når vi har vært ute, og jeg greier faktisk å åpne min egen bildør. Jeg har til og med førerkort, og klarer å navigere bilen! Hurra!

Jeg har for mange spørsmål, og for liten spalteplass, men det jeg kan si er at heldigvis er drømmen om Mr. Darcy og Elizabeth Bennet på vei ut av det moderne samfunnet.
Jeg vil oppfordre deg til en siste ting, kjære Aina, og det er å tenke litt mindre på deg selv, betale din egen øl, og la den stakkars mannen som tok trikkesetet ditt være i fred.

PS: Jeg vet ikke helt hva man lærer på skolen nå om dagen, men kvinner og menn kommer faktisk fra samme planet.

 

 

 

2 Comments Add yours

  1. IdaBF says:

    Fulltreffer!

    Like

  2. Heidi says:

    Mange veldig gode poeng her. Høflighet er viktig, men man kan virkelig ikke forvente at folk skal behandle deg annerledes om du er kvinne. Jeg tror heller ikke at ting var så mye bedre før heller. Jeg tror vi går fremover mot bedre tider. Og jeg tror at du er med på å gjøre ting bedre!
    Jeg er kjempeglad for at jeg fant bloggen din igjen. Gleder meg til å følge med videre!

    Like

Leave a Reply

