Skjerpings!

keep-calm-and-love-your-body-43Folkens – vi må snakke holdninger.

Jeg har fått min dose av media i det siste, og selv om det er gøy har det vært litt slitsomt også. Jeg tror ikke jeg skal ta for meg så mye av det – de fleste som leser her inne har nok fått med seg det meste allerede.

Det jeg heller vi skrive litt om, er holdninger, og spesielt voksne menneskers holdninger. Vi må passe oss litt for hva vi sier, og hvem som hører det vi sier. Vi har alle langt større innflytelse enn hva vi tror.

I går var jeg med i en paneldebatt på min gamle ungdomsskole, om kropp og kroppspress. Dette var et fantastisk godt tiltak av lærerstaben, med flere spennende debattanter, deriblant noen elever med en overraskende god refleksjonsevne. Jeg storkoste meg, der jeg kunne sitte midt i en fin bukett av Miss Universe-deltagere, forskere og helsesøstre, å snakke fritt om kropp.

Jeg følte jeg fikk sagt det aller meste, selv om jeg selvsagt i ettertid ser at jeg glemte noen ting jeg synes er viktig, men alt i alt tror jeg at jeg fikk prakket på de alle litt sunn kroppspositivisme.

Det som gjorde meg trist var imidlertid da jeg kom hjem, og det tikket en melding inn i innboksen fra en av elevene. Det virket som om foreldrene hadde diskutert meg og mitt i bilen hjem, og eleven lurte på om jeg hadde villet være tynn hvis jeg kunne velge, eller om jeg ville forblitt som jeg er. Foreldrene hadde ment at alle ville valgt tynn.

Screenshot_2015-11-17-09-46-27Jeg forsøkte å svare så godt jeg kunne, men jeg må innrømme at jeg ble ganske trist av denne meldingen. Her har barna hele dagen jobbet med kroppsbilde, og i tillegg har kveldsskole om emnet. De har hatt foredrag med en forsker, og det har vært paneldebatt med mennesker i ulike former og fasonger, og emnene er behørlig diskutert. Alle er vi enige om at kroppspress er en uting, og at det har gått altfor langt. Likevel sitter altså foreldrene i bilen på vei hjem, og sier at “alle ville valgt å være tynne”.

Ikke bare har de slått bena under det jeg har sagt ved å nærmest si “hun lyver – hun vil være tynn”, men de har også indirekte sagt at feite folk ikke kan være lykkelige. Dette er en fordom jeg møter hele tiden, og jeg hadde virkelig håpet å få vist dette med hele meg, både de siste ukene, og i går at jo – det er mulig å være lykkelig selv om du ikke er i nærheten av det vi i dag anser som idealkroppen.

Og i tillegg, etter alt det vi diskuterte i går vet vi jo så godt at jenter i ungdomsskolealderen er sårbare, og at så mange har et forvridd bilde av sin egen kropp. Når forledrene har en holdning om at hele verden ville vært tynn hvis de hadde kunnet, sender de signaler om at vi andre tar feil – det er best å være tynn.

Denne meldingen gjorde vondt, samtidig som jeg synes avsenderen var den mest modne av alle, som faktisk sendte en melding og spurte. Jeg heier på vedkommende, og gir et bittelite spark i skinnleggen til foreldrene og sier “skjerpings!”.

Til alle dere andre håper jeg dere tenker dere litt om før dere sier noe, og husker på at det alltid er noen som ser opp til deg og med det tar etter deg.

Det var dagens rant.

One Comment Add yours

  1. Alice says:

    Så utrolig kult at du stilte opp på noe slikt. Det er et enormt kroppspress blant unge i dag, så det var et kjempeflott tiltak.

    Like

Leave a Reply

