Jeg er tilbake!

Foto: Dagbladet.no
Foto: Dagbladet.no

Jeg hadde, for lenge siden, bestemt meg for å legge ned bloggen, men sånn ble det visst ikke… De siste dagene har det nemlig skjedd en hel del, og jeg føler for å få det ut.

Fredag 19.september befant jeg meg i Galway i Irland, for å delta under Galway Burlesque Festival, hvor jeg deltok i nykommerkonkurransen “Rising star of the west”. Jeg opptrådte med acten “Cupcake wars”, som jeg også gikk videre i Norske Talenter med, og som nok er den acten jeg er tryggest på. Stemningen var god, og det var vanskelig å avgjøre noe på forhånd. En god følelse må jeg likevel innrømnme at jeg hadde da publikum reiste seg og ropte “Fifi, Fifi, Fifif!” i det jeg gikk av scenen, mens konfransieren rullet seg i kakesmulene mine og hylte “Oh, Fifi!”. Ganske surrealistisk.
Jeg fikk et lite øyeblikk av filipinsk skjønnhetsdronning også, da de annonserte vinnerne, og jeg ikke oppfattet at de kåret en første og en andreplass. Da andreplassen ble annonsert trodde jeg det var vinneren, og tenkte som så at dette var sabla gøy og var egentlig fornøyd. Da de ropte “The winner is – Fifi von Tassel” brøt jeg dereimot sammen, der jeg sto i den gule kjolen min, og hadde misse-momentet mitt.

Foto: Shutter PK
Foto: Shutter PK

12004824_1040595502631184_6110931872833247255_nLørdag 20.september prydet jeg framsiden av Dagbladet og Magasinet. Mamma har nok aldri vært så flau i hele sitt liv, men etter selv å ha lest saken er jeg veldig fornøyd med at jeg gjorde det. For meg er det viktig å sette fokus på dette med kroppspositivisme, og da får det være at jeg kanskje strekker strikken litt for langt en gang i ny og ned. Jeg fikk jo frem det jeg selv ønsket – nemlig at det er lov å være fornøyd, stolt av og glad i seg selv og den kroppen man har selv om man kanskje ikke følger den “perfekte” malen samfunnet har sagt vi alle skal passe inn i.

Samme dagen ble et nytt innlegg publisert hos kvinneguiden.no, og dette handler om det samme. Her tar jeg også opp dette med å ikke ha lov til å være lykkelig som tjukk. Jeg har fundert mye på dette. Jeg vet jeg er stor, og jeg vet at dette ikke nødvendigvis er noen fest for kroppen. Likevel – å påstå at jeg ikke er lykkelig, bare fordi jeg er stor, synes jeg er drøyt. Her er det da mennesker som setter seg i ekspertsetet og påstår at de vet langt mer om min psyke og sinn enn jeg selv, og det provoserer meg grenseløst.

Det må være lov å måle lykke fremfor kg uten at noen skal rakke ned på en og forsøke å bryte en ned. har du ikke noe pent å si – hold kjeft eller vær konstruktiv i kritikken i det minste. Og liker du ikke det du ser – se bort da. Lukk øynene. Ikke kjøp avisa.

Mobbing løser aldri noe, og selv om jeg er tjukk og du mener det ikke er pent, så har det sjokkerende nok veldig lite å si for meg rent personlig. Jeg har et knippe gode venner, en fin mann jeg kan tafse på og som gladelig tafser på meg, et rikt liv og, for litt skamløs selvskryt, har trolig vært langt mer i media enn deg i det siste.

Til dere andre – stå på! Elsk deg selv, vær stolt av den du er og drit i de som sier du ikke er bra nok. Som jeg sa til Dagbladet – ja til kropp, ja til mangfold og ja til kroppspositivisme!

kvinneguiden

5 Comments Add yours

  1. siws17 says:

    Tøff du er 😊

    Like

  2. Tina says:

    Jeg er kjempeglad for at du har bestemt deg for å begynne å blogge igjen! Jeg har virkelig savnet de humoristiske innleggene dine, og de viktige temaene du tar opp. Jeg synes du er et strålende forbilde for jenter/kvinner, og utrolig modig som ikke gir opp selv om du får mye dritt slengt din vei. Gratulerer med seieren i Irland!!

    Like

  3. Katarina Østerklev says:

    Jeg er så glad du er tilbake, er så glad at du er den du er når vi er så mange som ikke tør være glad i våre store kropper som ikke passer inn i formen andre satt. Du gir meg motivasjon å bli glad i meg som jeg er med alle de ekstra kiloene. Klem til deg 💕

    Like

  4. Julie A J says:

    Du er en inspirasjon for meg! Jeg elsker at noen står fram i media og sier hurra til å elske seg selv for den man er ! 🙂 Jeg føler meg tryggere på meg selv når alle kropper hylles 🙂

    Like

Leave a Reply

